
Netwerkbeheer op TV
Het beheren van het internet netwerk met een TV app.
Intergamma is het moederbedrijf van GAMMA Nederland, GAMMA België en Karwei. Met bijna 400 winkels en 2 miljard euro omzet per jaar de grootste leverancier van doe-het-zelf producten in de Benelux.
Er was nog veel winst te behalen op hun mobiele touchpoints. De bestaande apps hadden namelijk een lage review score en Intergamma had behoefte aan een aangescherpte strategie. Ook wilden zij goede eindproducten waarbij de klant centraal staat en de verschillende proposities van de merken op mobiel versterkt worden.
Aan het begin is er ingezet op het verdieping in alle business units, eveneens als stakeholder interviews, workshops en locatiebezoeken.
We hebben met de concepten de randjes opgezocht om duidelijke resultaten te ontvangen bij de concept test. De concepten werden in zijn geheel hoog gewaardeerd en werden als nieuw en innovatief omschreven. Het kwam naar voren dat elk type klusser onzekerheden heeft. Zowel voor, tijdens als na de klus. Zij hebben hierbij behoefte aan klasadvies tijdens de voorbereiding en uitvoering en eveneens bij het kiezen van de juiste producten. Samen met de lead designer heb ik aan de hand van deze bevindingen de koers voor een definitief concept bepaald en gerealiseerd.
De vernieuwde strategie van de GAMMA en Karwei app gaan over de stappen die klanten nemen tijdens het klussen of het vinden van inspiratie. Dit onstaat bij een behoefte, waarbij de app moet activeren om aan de slag te gaan. Vervolgens moeten er instructies komen voor de voorbereiding en ondersteuning bij de aankoop. Tot slot moet de app helpen bij het geven van adviezen tijdens de klus.
GAMMA en Karwei hebben verschillende proposities. Om dit te ondersteunen hebben beide merken hun eigen app met propositie-specifieke functionaliteiten.
Het klusadvies is het belangrijkste onderdeel van de propositie van GAMMA. Allereerst heb ik de huidige klus-informatie op de website geanalyseerd en in kaart gebracht waarna ik een alternative flow heb getekend voor de mobiele ervaring
Karwei is de bouwmarkt met smaak. Binnen deze propositie willen we in de apps meer focus op inrichting en daarbijbehorende inspiratie.
Naast de propositie-versterkende functionaliteiten delen GAMMA en Karwei een sterke en gedeelde e-commerce basis voor bouwmarkten. Door deze werkwijze kunnen de apps sneller live vanwege minder ontwikkelingstijd en brengen de apps het merk perfect over.
In hoofdlijnen zijn de shoppagina’s zoals zoals zoeken, product list page en check-out flow is bij alle apps wat betreft UX identiek. Bij Karwei staan afbeeldingen vanwege het merk wel meer centraal. Om deze reden is de product list page standaard in een grid en bij GAMMA in een lijst. Daarnaast is ook de product detail page verschillend: Door de focus op productafbeeldingen bij Karwei moet de informatie naar boven getrokken worden. Bij GAMMA staan de afbeeldingen horizontaal en de informatie er onder.
In favorieten hebben gebruikers de mogelijkheid om lijstjes te maken. Omdat uit onderzoek bleek dat ongeveer de helft van de participanten hier geïnteresseerd in was, heb ik de interface dusdanig ontworpen dat je ook direct je favorieten kunt bekijken zonder eerst via een lijst te navigeren. Naast producten is het ook mogelijk om zoektermen en kleuren op te slaan voor een snel boodschappenlijstje in de bouwmarkt.
De Mijn-omgeving is de directe ingang naar de klantenkaart voor het scannen bij de kassa. Ook is dit de plek voor al het overige zoals klantenservice, bestelinformatie en instellingen.
Door het uitgebreide concept hebben we een perspectief ontworpen voor de aankomende twee jaar. Met een slim component based designsysteem hebben we 2 merk specifieke apps ontwikkeld op 1 generieke code base. Dankzij deze aanpak kunnen nu beide apps door 1 team van Intergamma doorontwikkeld worden.
Een aantal resultaten:
Dit project heeft mij zekerder gemaakt in het testen van low fidelity ontwerpen om sturing te krijgen vanuit de klant. Het kan namelijk gevaarlijk zijn om te gedetailleerd te ontwerpen in een onzekere richting, omdat dit waardevolle tijd kan kosten. Ook heb ik het interessant en leerzaam ervaren om met een dermate grote en complexe organisatie samen te werken, wat resulteerde in aan langdurige debrief en empathie-fase en waarbij er keuzes gemaakt moesten worden in welke wensen van primaire stakeholders voorrang kregen.
Dit project is gerealiseerd door MakerStreet, een collectief van agencies in Amsterdam. In mijn rol als UX Designer heb ik nauw samengewerkt met een interdisciplinair team met rollen als strategen, visual designers, onderzoekers, tekstschrijvers en ontwikkelaars. Vanaf de eerste kennismaking totaan het high-fi concept design bedroeg 2 jaar waarvan ik een aantal maanden betrokken was.
Het beheren van het internet netwerk met een TV app.
Een online leeromgeving ter ondersteuning van praktijkonderwijs.
Innovatieprojecten toegankelijk en aantrekkelijk maken om hun potentie te maximaliseren.